Född 1065.
Död 1115.
Adele gifte sig med Kung Knut II Svensson "den Helige" AV DANMARK, son till Kung Sven II
"Estridsen" AV DANMARK och Drottning av Danmark Gunhild Emundsdotter. (Kung Knut II
Svensson "den Helige" AV DANMARK föddes cirka 1043 i Danmark, dog den 10 Juli 1086 i
St. Alban's Church, Odense, Denmark och begravdes i St. Alban's Church, Odense,
Denmark.)Adele gifte senare om sig 1092 med greve Roger av Sicilien.
Anm 1: Möjlig ättling till Karl den Store men troligen ett korrupt spår, tyvärr. På anbytarforum
kan man läsa: Vad gäller problemet Adela av Flandern (död 1115), så har Hans Gillingstam
behandlat detta i tryckt form efter 1982. I Svenska antavlor nr 137 (1989) redovisar han
Gustav I:s (Vasa) härstamning. Som Knut den heliges hustru anges "? ADELA av Flandern"
och som källa anges Studier i äldre historia tillägnade Herman Schück, sid. 63 f (vilket jag
förmodar syftar på Galléns ovan nämnda artikel). Jag tolkar detta som att Gillingstam ändrat
uppfattning mellan 1982 och 1989, och anledningen är Jarl Galléns granskning av problemet.
Således har Sveriges främste expert på medeltidsgenealogi uppenbarligen accepterat Galléns
analys, och ställer sig numera mer positiv till härledningen än vad gamle Örnberg gjorde i slutet
av 1800-talet.
Anm 2: I KLGF-bladet nr 22 från januari 1997 publiceras dock en släkttavla som visar hur
drottning Adele av Danmark på två olika sätt härstammar från Karl den Store
Hennes härstamning kan föras tillbaka till Karl den store.
Knut den helige (d 1086) var gift med Adela av Flandern (d 1115), så mycket är säkert. Jarl
Gallén har dessutom i uppsatsen 'Knut den helige och Adela av Flandern. Europeiska
kontakter och genealogiska konsekvenser' (tryckt i Studier i äldre historia tillägnade Herman
Schück 5/4 1985, Sthlm 1985, s 49-66) visat att alla Knuts tre barn bör ha fötts omkr 1082-86 i
hans äktenskap med Adela. Jag vet att tvivel framförts i detta forum, dock inga som ger
anledning att inta en annan uppfattning i frågan än hans.
Se diskussionen om henne på Rötters Anbytarforum:
Kejsar Basileios I var av en armenisk släkt som blivit deporterad ifrån det dåvarande armeniska
kärnlandet i nuvarande östra Turkiet. Dessa deporterade personer var ledargarnityret och
deras släktingar ur de lokala furstesläkterna i området (se P. Charanis
"The armenians in the byzantine empire" i Byzantinoslavica del 22 (Prag, 1961) s 197). Platsen
dit de fördes blev bla Thrakien och Makedonien (dagens norra Grekland, trakten kring
Thessaloniki och Ohrid ; gränserna på Balkan mfl har strukturerats om så de historiska namnen
är inte riktigt relevanta på dagens kartbild).
Orsaken till förflyttningen var att öka assimileringen in i det byzantinska samhället av
armenierna och att ta bort eventuella rebellledare i öst; likaså drev arabernas erövringskrig av
Armenien under 700-talet iväg många flyktingar in i bysantinska kejsarriket. Armenierna kom att
spela en betydande roll vid det byzantinska hovet och många av de betydande släkterna i
riket var av armenisk härkomst (ss Skleros, Argyropoulos, Lacapenos, trol. Phokas mm); likaså
mången byzantinsk kejsare hade armeniskt påbrå.
Enligt en legend, ursprungligen troligtvis ifrån Photios var kejsar Basileios av det kända
partiska-armeniska arsakidiska (ingifta med mamikonider) furstehuset på fädernet och på
mödernet besläktad med både Konstantin och Alexander den store. Givetvis finns inga säkra
belägg på denna härstamning, som kan vara mer eller mindre uppdiktad. Det är dock
intressant att den användes för att legitimera den nya härskarätten. Det var knappast vem som
helst som kunde bli kejsare utan att ha blodslinje med andra furstehus, eller föregångare på
den byzantinska tronen. En bondson ifrån Makedonien skulle svårligen kunna nå tronen och
bli erkänd av sin samtid som laglig kejsare utan börd till den. Tyvärr är
källornas uppgifter få. Om Basileios armeniska ursprung och påstådda härstamning, se: N.
Adontz, "LțAge et lțorigine de lémpereur Basil I" i Byzantion 9 (1934) s 229; och även The
Oxford Dictionary of Byzantium del 1 (s 186) och del 2 (s 1262).
Föräldrarna ska ha flyttat ifrån Adrianopel till Makedonien, varifrån Basileios kom till
Konstantinopel. Denna plats för hans uppväxt har sedermera givit hans dynasti namnet "den
makedoniska" av moderna västerländska historiker, fastän hans börd var armenisk.
Han uppges ha varit son till Konstantinos och Pancalo. Farfadern anges vara en Hmayeak i
Adrianople (levde i slutet av 700-talet) och dennes hustru, en dotter till kejsar Leo V av
Bysanz.
Christian Settipani har sedan försökt knyta dessa personer till kända arsakider och till den
mamikonidiska ätten, vars medlemmar stundom dyker upp i bevarade källor, fastän med ovissa
släktsamband, och får en anlinje ned till både armeniska och persiska kungahuset. Givetvis är
argumenten svaga och bevisen ohållbara.
För att återgå till kopplingen Adele av Flandern och Knut "den heliges" dotter Ingerd, gift med
folkungaättens stamfar Folke, så kan anföras att antingen var denna dotter född av en annan
kvinna utomäktenskaplig eller så var Adele hennes och systern Cecilias mor. Att Adele av
Flandern skulle vara modern kan, som Jarl Gallén anfört i ovannämnda artikel, möjligen styrkas
av att en samtida källa anger att Knut "den helige" var sin faders (kung Sven
Estridsen) motsats i anspelning på dennes amorösa liv och således inte är känd för att ha haft
en massa frillobarn eller bihustrur likt denne.
En intressant notering är vidare att Adele av Flanderns son med Knut "den helige" , greve Karl
av Flandern (född trol. 1084; död i Brügge 1127) enligt bevarad krönika hade en systerson,
benämnd Arnulf i de holländsk-franska källorna, som efter hans död var
pretendent på Flanderns tron. Detta sistnämnda tyder alltså på att Adele hade åtminstone en
dotter. I hennes andra äktenskap med hertig Roger Bursa av Apulien (i södra Italien) nämns
inga döttrar enligt Europäisches stammtafeln Neue Folge, och det är kronologiskt svårt att hon
skulle haft en dotterson i myndig ålder 1127 som kunde pretendera på Flanderns tron med
tanke på att dessa barn i andra äktenskapet bör vara födda troligen efter 1092. Givetvis inget
omöjligt men om det var en dotterson ifrån äktenskapet med Knut "den helige" kan detta
rimma bättre - äktenskapet ingicks troligen ca 1080-1081, och Ingerd och hennes syster
Cecilia kan ha fått barn vid sekelskiftet 1100.
[Niclas Rosenbalck]